صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۳۲
نماینده ولی‌فقیه در سپاه در نشست نقد کتاب و بازدید از نمایشگاه آثار پژوهشگاه امام صادق(ع)

لغزشی  در تولیدات نمی‎بینیم

پایگاه بصیرت / نادر مددی دهدشت

جلسه نشست نقد کتاب «فلسفه و نظام سیاسی اسلام» با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر «عبدالله حاجی‌صادقی» به عنوان ارائه‌دهنده، آیت‌الله «عباس کعبی» عضو مجلس خبرگان و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر «نجف لک‌زایی» رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ناقدان این اثر روز چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاجی‌صادقی با بیان اینکه «این کار [نشست نقد کتاب] باید در پژوهشگاه بیش از گذشته فرهنگ شود؛ چون عقل جمعی بیشتر از عقل فردی کار می‌کند»، افزود: «در زمان مسئولیت بنده در پژوهشگاه [از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸] گفتم هیچ اثری از پژوهشگاه بیرون نخواهد رفت مگر اینکه جلسه دفاعیه آن برگزار شود که تغییرات زیادی در خروجی‌ها انجام گرفت؛ یعنی برای کتابی که نوشته شده بود، ناظر علمی و ناظر نهایی نظر داده بودند، جلسه دفاعیه آن که برگزار شد، ناچار شدیم بخش‌هایی از کتاب را بازنویسی کنیم و نتیجه گرفتیم این کار بسیار مؤثر بود.»

نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به اینکه سال‌هاست در کشور بحث تحول در علوم انسانی مطرح است، بیان داشت: «به عنوان کسی که از بیرون به این بحث نگاه می‌کنم، شاید یکی از نقدها این باشد که در بحث تحول در علوم انسانی آن‌قدر در مقدمات می‌مانیم که به مصداق‌ها نمی‌رسیم. پیشنهاد بنده این است که مصادیق علوم انسانی(اقتصاد، سیاست، حقوق و...) را در رابطه با اسلام ببینیم که مثلاً اسلام در باب سیاست چه مهندسی‌ای دارد؟ و صفر تا صدش چیست؟ چه زیرساخت، چه مدل و چه نظامی دارد؟ و به نظرم رسید که باید از سیاست شروع کرد و این بحث را دنبال کردم.»

وی افزود: «من بهترین راه اسلامی‌ کردن علوم انسانی را پرداختن مستقیم به شاخه‌های علوم انسانی (سیاست، اقتصاد، حقوق و...) می‎دانم و در بین اینها معتقدم سیاست اولویت دارد؛ چرا که نقش محوری و تأثیرگذاری در سایر شاخه‌های علوم انسانی دارد و می‌تواند تغییر بکند.»

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حاجی‌صادقی در ادامه مطالب کتاب «فلسفه و نظام سیاسی اسلام» را ارائه کرد و بیان داشت: «برای فرایند دست‌یابی به سیاست اسلامی باید چهار مرحله قلمروی دین، چیستی سیاست اسلامی، مبانی و زیرساخت‌های فکری و نظری و مدل و ساختار کلان سیاست اسلامی را بگذرانیم.»

در ادامه آیت‌الله عباس کعبی و حجت‌الاسلام ‌والمسلمین نجف لک‌زایی نقدهای خود را ارائه کردند و بعضی از حضار مطالبی را پیرامون آن بیان داشتند و حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حاجی‌صادقی پس از ارائه توضیحاتی، بعضی نقدها را وارد دانست و بیان داشت در چاپ مجدد این نقدها اعمال خواهند شد.

در جمع‌بندی بحث حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حمید نگارش رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) به دو محور مهم که نویسنده بر آنها تأکید داشت، اشاره کرد و افزود: «تلقی اسلام از سیاست، تلقی تأسیسی و هدایت‌گری است و همه مباحث اسلامی به مباحث نظری اسلام برمی‌گردد و مهم‌ترین اصل، روح و عامل جهت‌دهنده سیاست اسلامی، توحید بوده و توحید یک دکترین جامعه‌ساز است.»

همچنین در انتهای این نشست، نماینده ولی‌فقیه در سپاه از نمایشگاه دائمی آثار و محصولات پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) بازدید کرد. وی در این بازدید گفت: «این نمایشگاه نشان‌دهنده زحمات بیش از چهار دهه همکاران و پژوهشگران فرهیخته است.»

وی افزود: «از ویژگی‌های این پژوهشگاه در این چهار دهه انجام پژوهش‌ها بر اساس اعلام نیاز سازمان، یعنی آنچه تولید شده بر اساس نیاز مخاطبان و جامعه مخاطب است. ویژگی دیگر هم اینکه در آثار فراوانی که پژوهشگاه داشته لغزشی نمی‌بینیم. ما می‌توانیم با قاطعیت بگوییم آثار پژوهشگاه هیچ لغزش دینی ندارند.»

نماینده ولی‌فقیه در سپاه ویژگی دیگر را تنوع ورود به مسائل مختلف اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، جامعه‌شناسی، سیاسی و... دانست و افزود: «این از ویژگی‌های خوب این پژوهشگاه است، برخی آثار پژوهشگاه که جنبه سازمانی کمتری دارند، شایستگی این را دارند که با تغییراتی در آنها در اختیار عموم هم قرار بگیرند و انتشارات زمزم هدایت بر همین اساس تأسیس شد.»

گزیده‌گویی ویژگی دیگری بود که حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی در این خصوص بیان کرد و توضیح داد: «در یک موضوعی وارد می‌شوند، ممکن است اطلاعاتی که برای یک موضوع به دست ‌آورده باشند هزاران صفحه باشد، اما در یک جزوه کوچک ارائه شده است.»

وی در پایان گفت: «توصیه من نسبت به برپایی این نمایشگاه این است که آن را دائمی قرار دهید، دارای جاذبه باشد و به آن جامعیت بدهید. ما گفتیم پژوهشگاه مرکز همه فعالیت‌های پژوهشی نیروهای مسلح باشد؛ یعنی اگر کسی خواست در این حوزه کار پژوهشی انجام بدهد، یا باید به پژوهشگاه واگذار کند یا با لیسانس و کنترل پژوهشگاه انجام بدهد. در نمایشگاه هم همین کار را انجام بدهید. همه کارهای پژوهشی ارزشمندی را که انجام شده است، یک جامعیتی بدهید که فقط دیدن نباشد و کسانی که اینجا می‌آیند، دست خالی برنگردند و احساس کنند که نیازهای‌شان در اینجا تأمین می‌شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات